Welke aandacht krijgt borging in de kinderopvang?

Welke aandacht krijgt borging in de kinderopvang?

By Esther van der Leek on 27 september 2019 in Geen categorie

Denk jij als kinderopvangondernemer aan borging vóórdat je een keuze maakt voor een training?

Dagelijks werken aan pedagogische kwaliteit. Dat klinkt mooi en als kinderopvangorganisatie wil je dat natuurlijk ook. Je organiseert trainingen voor medewerkers die passen bij jouw pedagogische visie. De training is interessant, de cursusleider heel inspirerend en je medewerkers zijn enthousiast. Ze leren allemaal nieuwe dingen en kunnen niet wachten om dit in de praktijk toe te passen. Gemotiveerd gaan ze ermee aan de slag.

En dan… Na 3 maanden blijkt er van al het geleerde toch maar weinig overgebleven, laat staan toegepast op de groep. De waan van de dag overheerst en het blijkt lastiger dan verwacht om het geleerde echt in de praktijk te brengen. Jammer, want je hebt als organisatie veel geïnvesteerd in de professionalisering.

Te pessimistisch? Ja misschien wel. Maar ik heb te vaak gezien dat pedagogisch medewerkers na een training super enthousiast zijn, maar dat dat gevoel al snel verdwenen is. Vlak na de training zitten ze boordevol plannen en ideeën, de eerste dagen/weken lukt het nog om er mee bezig te zijn, maar na verloop van tijd zie je er weinig meer van terug. Zonde.

Hoe dat komt? Daar heb ik wel een idee over.

BORGING

Voor mij een belangrijk woord wanneer het gaat om werken aan pedagogische kwaliteit.

Veel te vaak worden dingen opgestart en in gang gezet, zonder na te denken over het vervolg, de borging.

Een van de vragen die ik dan ook stel is: heb je al nagedacht over hoe jullie na de training het geleerde levend willen houden voor de pedagogisch medewerkers?

Dingen beklijven beter wanneer er structureel aandacht voor is. Wanneer het regelmatig terugkomt in de coaching, de teamoverleggen en intervisies. Dat wat geleerd is moet ook onderhouden worden. Onderhoud, zodat het de kans krijgt een vast onderdeel te worden van het pedagogisch handelen op de groep. Ook hier gaat de uitspraak “Alles wat je aandacht geeft groeit” op.

De intrede van de pedagogisch coaches in de kinderopvang biedt hier kansen. Zij kunnen een belangrijke rol spelen bij de borging. Maar hoe regel je dat praktisch dan? Het implementeren van nieuwe kennis en vaardigheden is toch een ingewikkeld proces.

Aandacht voor het verbeteren van pedagogische kwaliteit is aandacht voor borging. Pas als de verandering onderdeel is van het dagelijkse werk, is de verandering geborgd.

Welke aandacht is er in jouw organisatie voor borging?